29 مارس 2023- بررسی اخیراً منتشر شده در Advances in Nutrition نشان می دهد که مصرف بیشتر لبنیات، هیچ اثر مضری بر نشانگرهای سلامت قلبی و متابولیکی ندارد.

این تحقیق نشان داد که مصرف بیشتر لبنیات (بدون در نظر گرفتن محتوای چربی) هیچ اثر مضری بر نتایج تن‌سنجی، فشار خون یا چربی‌ها ندارد. با این حال، لبنیات پرچرب و کم چرب، فشار خون سیستولیک را بهبود می بخشند، اما ممکن است کنترل قند خون را دچار اختلال کنند. ماست در مقایسه با شیر باعث بهبود تری گلیسیرید، اندازه ی دور کمر وHDL-C ، شد.

با توجه به یافته های متناقض در سراسر کارآزمایی ها، اثرات سلامتی محصولات لبنی هنوز قابل بحث است. هیچ متاآنالیز شبکه ای تا به امروز برای مقایسه همزمان نتایج ایزوکالریک انواع مختلف محصولات لبنی و مقادیر مختلف چربی بر روی لیپیدهای خون، نتایج تن سنجی، فشار خون سیستولیک یا کنترل گلایسمی انجام نشده است. با در نظر گرفتن این موضوع، دکتر Eva Kiesswetter، و همکارانش از دانشگاه فرایبورگ در آلمان، با هدف مقایسه اثرات محصولات لبنی مختلف بر نشانگرهای سلامت متابولیکی قلبی، یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز شبکه ای (NMA) انجام دادند.

برای این منظور، محققان به طور سیستماتیک سه پایگاه داده های الکترونیکی را جستجو کردند.RCT ها (کارآزمایی های تصادفی کنترل‌ دار) با مداخلاتی به مدت 12 هفته یا بیشتر که دو مداخله ی واجد شرایط را مقایسه می‌کردند (مانند مصرف زیاد لبنیات-سه وعده در روز یا بیشتر-، لبنیات کم‌ چرب، لبنیات پرچرب، مصرف کم لبنیات/شاهد[0 تا 2 وعده در روز یا رژیم معمول]، محصولات شیر تخمیر شده طبیعی) در این متاآنالیز گنجانده شد.

متاآنالیز زوجی و NMA برای ده نتیجه (BMI، وزن بدن، دور کمر، توده چربی، فشار خون سیستولیک، هموگلوبین گلیکوزیله، گلوکز ناشتا، تری گلیسیرید، کلسترول HDL، کلسترول LDL) انجام شد. ادغام داده‌های پیامد پیوسته با استفاده از تفاوت میانگین (MD) انجام شد. مداخلات لبنی با استفاده از سطح زیر منحنی رتبه‌بندی تجمعی (SUCRA) رتبه‌ بندی شدند. 19 RCT شامل 1427 شرکت‌کننده وارد این متاآنالیز شدند.

نویسندگان یافته های زیر را گزارش کردند:

· مصرف زیاد لبنیات (بدون توجه به محتوای چربی) هیچ اثر مضری بر چربی خون، نتایج تن سنجی و فشار خون نشان نداد.

· هم لبنیات پرچرب و هم لبنیات کم چرب فشار خون سیستولیک (BP) را بهبود می بخشد(تفاوت میانگین5.22-تا 7.60- میلیمتر جیوه؛ قطعیت پایین)اما همزمان ممکن است کنترل قند خون را دچار اختلال کند(تفاوت میانگین گلوکز ناشتا:0.31 تا 0.43 میلی مول بر مولو تفاوت میانگین هموگلوبین گلیکوزیله:0.37 تا 0.47 درصد).

· لبنیات پرچرب ممکن است کلسترول HDL را در مقایسه با رژیم غذایی کنترل افزایش دهد(تفاوت میانگین0.26میلی مول در لیتر).

· ماست اندازه ی دور کمر(تفاوت میانگین:3.47- سانتی متر، قطعیت کم)، تری گلیسیرید(تفاوت میانگین: 0.38- میلی مول در لیتر، قطعیت پایین)وکلسترول-HDL(تفاوت میانگین: 0.19 میلی مول بر لیتر) را نسبت به شیر بهبود بخشید.

محققان نوشتند: به طور کلی، به نظر می رسد توصیه های فعلی برای مصرف لبنیات تاثیر منفی بر شاخص های سلامت متابولیکی قلبی ندارد. با این حال، از آنجایی کهRCT های موجود عمدتاً بر مصرف کل لبنیات متمرکز هستند، مطالعات آینده باید اثرات محصولات لبنی خاص را برای ایجاد شواهد قوی تر مقایسه کنند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/does-intake-of-dairy-products-negatively-affect-cardio-metabolic-health-109165